Inżynierska 6

wpis w: Praskie fabryki, Praskie kamienice | 2

ul. Inżynierska 6
Warto przechodząc obok budynku przy ul. Inżynierskiej 6, przyjrzeć mu się nieco dokładniej. Nie tylko ze względu na front budynku, ozdobionego herbem Warszawy nad jedną z bram, ale również ze względu na to, że budynek jest niemym świadkiem historii. W miejscu tym powstała pierwsza drewniana remiza tramwajowa, z której 11 grudnia 1866 roku wyjechały pierwsze tramwaje konne. Obok, w 1908 roku, wzdłuż ulicy poprowadzono linię tramwaju elektrycznego. W latach 1921-1922 postawiono tutaj współczesny gmach zajezni. Na fasadzie budynku umieszczono warszawską syrenkę, od której wzięła się potoczna nazwa Dom pod Syreną. Wtedy też budynek zaadaptowano do celów zajezdni autobusowej. Zajezdnia działała od 1928 roku i mogła pomieścić 28 pojazdów. Przestała funkcjonować w latach 60. XX wieku. Wtedy też przekształcono budynek na mieszkalny, zaś garaże na podwórzu na stację obsługi pojazdów.
W miejscu tym znajdziemy nadal sporo śladów historii, jak chociażby fragmenty torów,oraz drewnianą ławeczkę, na której zachowały się stare napisy.
Na budynku zawieszona została tablica upamiętniająca fakt, że w tym miejscu w 1866 roku wyruszył pierwszy tramwaj konny.

Parę zdjęć z czasów, gdy zajezdnia jeszcze funkcjonowała można znaleźć na stronie: http://nr.waw.pl/przedwojenne-zajezdnie-autobusowe-zajezdnia-inzynierska/

2 Responses

  1. Leon

    To nie była zajezdnia ałtobusowa, przynajmniej o 1925 roku mieścił się tam Wydział Samochodowy Dyrekcji Tramwajów Miejskich, wynajmowano cięzarówki do przewozów towarów.

Zostaw Komentarz