Podstawowy podział obiektywów
Ze względu na ogniskową:
– obiektywy szerokokątne – ogniskowa poniżej 35mm – są wykorzystywane głównie w fotografii krajobrazowej, architektury, wszędzie gdzie chcemy objąć w kadrze duży obszar
– obiektywy standardowe – ogniskowa 35-70mm – najbliższe kątowi widzenia ludzkiego oka
– teleobiektywy/ obiektywy długoogniskowe – ogniskowa powyżej 70mm – mają wąski kąt widzenia, najczęściej są wykorzystywane w fotografii portretowej, oraz wszędzie tam gdzie potrzebne jest większe przybliżenie
Od ogniskowej zależy kąt widzenia obiektywu (potocznie określa się też często, że od ogniskowej zależy powiększenie obiektywu).
– obiektywy stałoogniskowe – wartość ogniskowej jest stała. Są mniej uniwersalne, mniejsze i lżejsze. Często mają też lepszą jakość optyczną.
– obiektywy zmiennoogniskowe (określane też mianem zoom’ów) – są to obiektywy, w których można w pewnym zakresie zmieniać wartość ogniskowej. Charakteryzują się dużą uniwersalnością.
Wśród obiektywów możemy wyróżnić specjalne typy obiektywów takie jak:
– obiektywy makro
– obiektywy portretowe
– obiektywy typu „rybie oko”
Rybie oko to obiektyw o bardzo krótkiej ogniskowej z nieskorygowaną dystorsją beczkową. Tworzy obrazy o bardzo charakterystycznych zniekształceniach perspektywy.
– tzw obiektywy kitowe (sprzedawane w zestawie z body)
– obiektywy z regulowaną osią optyczną z ang. tilt and shift – mają stałą ogniskową (zwykle szerokokątną) i umożliwiają przesuwanie względem siebie dwóch grup soczewek w poprzek osi optycznej w płaszczyźnie pionowej, poziomej lub w najdroższych konstrukcjach w obu płaszczyznach.Nazywa się je również obiektywami z korektą perspektywy. Są głównie używane do fotografowania architektury.
– obiektywy reprodukcyjne – Obiektywy reprodukcyjne służą do wykonywania reprodukcji poligraficznych. Stawia się im bardzo wysokie wymagania. Zwłaszcza istotna jest korekcja aberracji chromatycznej i krzywizny pola.
System mocowania obiektywu
Przed zakupem obiektywu upewnij się jaki rodzaj mocowania posiada Twój aparat. Niekiedy jest możliwe połączenie obiektywu jednego systemu z aparatem innego za pomocą specjalnego adaptera, zwykle jednak powoduje to ograniczenie funkcjonalności takiego zestawu.
Jasność obiektywu
Jasność obiektywu to miara ilości światła przepuszczanego przez obiektyw do wnętrza aparatu. Miarą jasności obiektywu jest liczba przysłony obiektywu.
Pole obrazowe obiektywu
Na rynku istnieją aparaty o różnych rozmiarach matryc:
– FF (Full Frame) – matryca pełnoklatkowa – o rozmiarze detektora odpowiadającemu standardowemu filmowi analogowemu 35 mm (36×24 mm)
– APS-C – o rozmiarze matrycy mniejszej niż pełna klatka, np. 23.5×15.6 mm
Oznaczenia różnią się w zależności od producenta obiektywu.
Stabilizacja optyczna
Niektóre obiektywy posiadają stabilizację optyczną, redukującą wpływ niepożądanych drgań aparatu.
Wewnętrzne ogniskowanie i zmiana ogniskowej
Wewnętrzne ogniskowanie występujące w niektórych obiektywach oznacza, że w trakcie ostrzenia, swoje położenie zmieniają jedynie soczewki wewnątrz obiektywu, sam obiektyw nie zmienia natomiast swojego rozmiaru. Podobnie w przypadku zmiany ogniskowej – istnieją modele, które nie wydłużają się wtedy ani nie skracają.
Inne parametry:
– zdolność rozdzielcza (rozdzielczość/ostrość obiektywu)
Określa ilość linii na milimetr możliwych do zarejestrowania przez układ optyczny.
– minimalna odległość przedmiotowa – minimalna odległość fotografowanego obiektu od obiektywu fotograficznego
– przysłona krytyczna – wartość przesłony dla danego obiektywu, przy której obiektyw ten najlepiej „rysuje”, czyli pozwala uzyskać najostrzejszy obraz o najlepszym kontraście.
– zakres przysłon
– winietowanie
Parametry nie wpływające na jakość obrazu, ale mające znaczenie dla ergonomii jego użytkowania:
– masa i wymiary
– średnica gwintu filtra
Właściwości obiektywu rzadko opisywane liczbami:
– bokeh – rodzaj rozmycia obiektów znajdujących się poza głębią ostrości obiektywu. Jest niemożliwy do ujęcia w parametry liczbowe, a może mieć duże znaczenie dla ostatecznego wyglądu zdjęcia
– flary – pojawiające się na obrazie gdy obiektyw skierowany jest na źródło światła (na przykład lampy) rozbłyski i rozświetlenia.
Obiektywy nie są idealne, posiadają wady optyczne. Najważniejsze z nich to:
– aberracja chromatyczna – kolorowa obwódka wokół kontrastowych krawędzi
– astygmatyzm – powoduje nieostrość oraz zniekształca obraz
– aberracja sferyczna – efektem jest spadek ostrości obrazu
– koma – jest to wada soczewki powodująca, że punkt świetlny położony poza osią optyczną soczewki daje obraz o kształcie zbliżonym do kształtu przecinka. Zmniejszanie otworu przysłony w obiektywie aparatu fotograficznego zmniejsza tę wadę. Jest to chyba najmniej uciążliwa wada soczewek i obiektywów, mało widoczna na amatorskich zdjęciach typowych scen i krajobrazów.
– dystorsja – powoduje zniekształcenie obrazu, tworząc efekt jego „ściągnięcia” bądź „wybrzuszenia”, tak jak na poniższych rysunkach:
– winietowanie – efekt nierównomiernego naświetlenia matrycy – konstrukcja obiektywów sprawia, że najwięcej światła dociera do środkowej części matrycy, brzegi natomiast mogą otrzymywać go mniej.
Jeśli planujesz zakup obiektywu, pierwsze pytanie jakie powinieneś sobie postawić to: Jakie obiektywy już posiadam?
Drugie pytanie: Czego brakuje mi w obiektywie/obiektywach jakie posiadam? np.
– Potrzebuję obiektywu, który będzie miał szerszy kąt widzenia.
– Potrzebuję czegoś co będzie miało większe przybliżenie.
– Może chciałbyś, aby Twój obiektyw był jaśniejszy (miał możliwość ustawienia niższej wartości przysłony – zwłaszcza gdy fotografujesz w gorszych warunkach oświetleniowych bez użycia lampy błyskowej lub chcesz uzyskać mniejszą głębie ostrości (ostry główny motyw zdjęcia i rozmyte tło).
– Co planuje fotografować? Portret, pejzaże, sport, a może ptaki czy małe żyjątka?
– Czy może szukam jednego obiektywu, który będzie jak najbardziej uniwersalny?
– Chcesz kupić komuś prezent? (odradzam kupowania komuś w ciemno prezentu w postaci obiektywu, jeżeli nie wiesz o czym marzy obdarowywany).
Trzecie pytanie, które prawdopodobnie również będziesz musiał sobie zadać to: Ile jestem w stanie przeznaczyć na zakup nowego obiektywu (obiektywy potrafią wyczyścić niejedną kieszeń czy konto).
janusz
najserdeczniej dziękuję za wybitnie przystępny artykuł szkoleniowy, mnie nauczył bardzo dużo ,DZIEKUJE !